Σάββατο, 11 Οκτωβρίου 2014

Τα στάδια ανάπτυξης της ομιλίας ενός παιδιού

Από Larissa Kid   Την     Συμβουλές 0 σχόλια

Με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς σημαντικό είναι να γνωρίζουμε πότε το παιδί μας πρέπει να αρχίσει να μιλάει καθώς και τα στάδια ανάπτυξης της ομιλίας του.

Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσαμε να καταλάβουμε τις τυχόν καθυστερήσεις και τις διαταραχές στην ομιλία του.

Από 0 έως 6 μηνών

  • παράγει ήχους ευχαρίστησης
  • χρησιμοποιεί χειρονομίες για να υποδείξει αυτό που θέλει
  • αντιδρά στους ήχους και γυρίζει το κεφάλι του
  • χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα ανάλογα με τις ανάγκες του
  • μιμείται ήχους
  • η φωνή του παρουσιάζει ποικιλία στην ηχηρότητα και τον τόνο
  • αναγνωρίζει φωνές, γελάει όταν του μιλάνε
  • χρησιμοποιεί χειρονομίες για να δείξει αυτό που θέλει

Από 7 έως 12 μηνών

  • Καταλαβαίνει το «όχι» και το «ναι».
  • Ανταποκρίνεται στο όνομά του.
  • Μιμείται περισσότερους ήχους.
  • Εμφάνιση πρώτων «λέξεων», βάβισμα.
  • Σιγά - σιγά αρχίζει να αλλάζει το βάβισμα και χρησιμοποιεί σκόπιμα την ομιλία.
  • Εκφράζει από 1-3 λέξεις.
  • Χρησιμοποιεί κυρίως ουσιαστικά.
  • Καταλαβαίνει τις απλές εντολές.

Από 13 έως 18 μηνών

  • η ομιλία του είναι σχεδόν ακατάληπτη
  • ηχολαλεί (επαναλαμβάνει λέξεις που ακούει )
  • χρησιμοποιεί παράλληλα χειρονομίες και φώνηση
  • ακολουθεί απλές εντολές
  • παράγει κάποια σύμφωνα
  • εκφραστικό λεξιλόγιο 3-25 λέξεις ή και περισσότερες

Από 19 έως 24 μηνών

  • Η ομιλία του γίνεται κατανοητή και αρχίζει να μοιάζει (σταδιακά) με την ομιλία των ενηλίκων.
  • Εκφραστικό λεξιλόγιο 50 – 100 λέξεις ή και περισσότερες.
  • Αντιληπτικό λεξιλόγιο πάνω από 300 λέξεις.
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί προτάσεις με ουσιαστικά και ρήματα.
  • Χρησιμοποιεί προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, αυτός).
  • Απαντά στη ερώτηση «τι είναι αυτό».
  • Ονομάζει πέντε μέρη του σώματος και κάποια οικεία αντικείμενα.
  • Καταλαβαίνει και ακολουθεί εντολές με δυο μέρη.

Από 2 έως 3 ετών

  • η ομιλία του γίνεται όλο και περισσότερο κατανοητή από τους ξένους
  • κατανοεί τις έννοιες όλα και πολλά
  • ζητά τα αντικείμενα με το όνομα τους
  • προσδιορίζει διάφορα μέρη του σώματος
  • εκφράζει την ανάγκη του να πάει τουαλέτα
  • απαντά σε απλές ερωτήσεις
  • χρησιμοποιεί προτάσεις με 3-4 λέξεις
  • κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας 2 λέξεις
  • εκφραστικό λεξιλόγιο 50-250 λέξεις ή περισσότερες
  • κάνει γραμματικά και συντακτικά λάθη
  • παραλείπει ή αντικαθιστά κάποια φωνήματα όταν μιλάει

Από 3 έως 4 ετών

  • Ακολουθεί σύνθετες εντολές (2 – 3 μέρη).
  • Καταλαβαίνει αντίθετες έννοιες (πάνω – κάτω, μεγάλο – μικρό).
  • Απαντά και κάνει απλές ερωτήσεις.
  • Εκφράζει συναισθήματα.
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4 - 6 λέξεις.
  • Καταλαβαίνει 1200 – 2000 λέξεις.
  • Καταληπτότητα ομιλίας 80%.
  • Εκφραστικό λεξιλόγιο 800 – 1500 λέξεις.
  • Βελτιώνει τα γραμματικά και συντακτικά λάθη.
  • Ψιθυρίζει
  • Χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό αριθμό, αντωνυμίες, χρόνους ρημάτων.
  • Αντιλαμβάνεται τις έννοιες παρελθόν και μέλλον.
  • Συμμετέχει σε συζητήσεις.

Από 4 έως 5 ετών

  • καταλαβαίνει τους αριθμούς μέχρι το 3
  • αναγνωρίζει μέχρι 3 βασικά χρώματα
  • καταλαβαίνει τις έννοιες του χώρου
  • καταλαβαίνει πάνω από 2800 λέξεις
  • εκφραστικό λεξιλόγιο 900 – 2000 λέξεις
  • χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις 4 -8 λέξεις
  • σωστή χρήση γραμματικής
  • ακούει μια ιστορία και απαντά σε ερωτήσεις
  • περιγράφει την μέρα του στο σχολείο
  • αναμεταδίδει ακριβώς μια ιστορία
  • δίνει σύνθετες απαντήσεις
  • γνωρίζει την χρήση αντικειμένων

Από 5 έως 6 ετών

  • γνωρίζει και ονομάζει 6 χρώματα
  • ονομάζει 3 σχήματα
  • καταλαβαίνει περίπου 12000 λέξεις
  • αυξάνει συνεχώς το λεξιλόγιο του
  • συμμετέχει σε διαλόγους
  • μετράει αυτοματοποιημένα μέχρι το 30.
  • συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια και ακολουθεί τις οδηγίες
  • εκτελεί σύνθετες εντολές με 3 μέρη
  • ονομάζει τις μέρες της εβδομάδας
  • χρησιμοποιεί κλίσεις και χρόνους ρημάτων (αόριστος, μέλλοντας)
  • αντικαθιστά ελάχιστα φωνήματα
  • γραμματικά πλήρης πρόταση
  • επικοινωνεί εύκολα με ενήλικες

Από 6 έως 7 ετών

  • μετράει ως το 100
  • χρησιμοποιεί παθητική φωνή
  • κάνει υποθετικές προτάσεις
  • χρησιμοποιεί 3000 λέξεις

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης. Ωστόσο, σε περίπτωση που εντοπίσουμε κάποια δυσκολία στην ομιλία του παιδιού μας, είναι απαραίτητη η παραπομπή μας σε κάποιον λογοθεραπευτή, προκειμένου να αξιολογήσει το επίπεδο απόκλισης του. Η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση θα αποτρέψει την εμφάνιση μεταγενέστερων επιπτώσεων όπως μαθησιακές δυσκολίες και κοινωνική περιθωριοποίηση.


Γράφει η: Νάσιου Μαριάννα
Λογοθεραπεύτρια - Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Ιωαννίνων
Άλλα άρθρα μου , Επικοινωνία


0 σχόλια:

Διαφήμιση

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Μείνετε ενημερωμένοι μαζί μας...

Ακολουθήστε το LarissaKid
LarissaKid LarissaKid LarissaKid LarissaKid LarissaKid
Γραφτείτε στο newsletter...
© 2014 LarissaKid. WP Mythemeshop
Powered by Blogger.
back to top