Παρασκευή, 13 Ιουνίου 2014

12 Iουνίου: Παγκόσμια Ημέρα κατά της Παιδικής Εργασίας

Από Larissa Kid   Την     Προτάσεις 0 σχόλια

Η 12η Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα κατά της Παιδικής Εργασίας, αποτελεί ημέρα υπενθύμισης των υποχρεώσεων της Πολιτείας απέναντι στα παιδιά που αναγκάζονται να δουλεύουν, πολλές φορές σε συνθήκες εξαιρετικά επιβλαβείς και επικίνδυνες.

Ο Συνήγορος του Πολίτη, στο πλαίσιο της αποστολής του ως Συνήγορος του Παιδιού, έχει τοποθετηθεί επανειλημμένα σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την καταπολέμηση της απόλυτα απαγορευμένης παιδικής εργασίας (επαιτεία, δουλειά στον δρόμο, παιδική πορνεία, κ.λπ.), αλλά και τη βελτίωση των μηχανισμών ελέγχου της αγοράς, όπου μεγάλος αριθμός ανηλίκων εργάζονται ανασφάλιστοι και με μεγάλο βαθμό διακινδύνευσης.

Για την απασχόληση των ανηλίκων στην Ελλάδα, ο Βοηθός Συνήγορος για τα Δικαιώματα του Παιδιού τόνισε σε συνέντευξή του ότι λόγω της οικονομικής κρίσης, όλο και περισσότερα παιδιά εργάζονται πλέον ανασφάλιστα, καθώς η αδειοδοτημένη εργασία κοστίζει περισσότερο.

Στις 11.6.2013 ο κ. Γ.Μόσχος παρενέβη μέσω skype στην ημερίδα της Κοινωνικής Οργάνωσης Νέων ΑΡΣΙΣ στη Θεσσαλονίκη με θέμα «Παιδική εργασία, εκμετάλλευση και εμπορία ανηλίκων στην Ελλάδα». Στην ομιλία του, μεταξύ άλλων επεσήμανε ότι η αντιμετώπιση της  εργασίας των παιδιών στο δρόμο μπορεί και πρέπει να γίνεται σε τρία επίπεδα, ανάλογα με την περίπτωση:

α) Υποστηρικτική - προειδοποιητική προσέγγιση: Τα παιδιά θα πρέπει να προσεγγίζονται από οργανωμένες ομάδες κοινωνικών λειτουργών και ερευνητών δρόμου, να καταγράφονται, να δημιουργούνται σχέσεις εμπιστοσύνης και να διερευνάται το πλαίσιο που τα οδηγεί σε αυτή την κατάσταση. Παράλληλα θα πρέπει να αναζητούνται οι γονείς ή συνοδοί τους, προς τους οποίους να δίνεται ενημέρωση για το απαράδεκτο της παιδικής εργασίας και βοήθεια –στο μέτρο του εφικτού- ώστε να μην οδηγούνται τα παιδιά στο δρόμο, να εγγράφονται και να φοιτούν κανονικά στο σχολείο. Για το παραπάνω έργο θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των κοινωνικών υπηρεσιών της τοπικής αυτοδιοίκησης και μη κυβερνητικών οργανώσεων εξειδικευμένων στο πεδίο. Ένα πολύ σημαντικό έργο, που θα πρέπει να γίνει κατ’ εξοχήν από οργανωμένες ομάδες της κοινωνίας των πολιτών, είναι να διαδοθούν μηνύματα σε όλη την κοινωνία για να μη δίνονται ποτέ χρήματα στα παιδιά, γιατί έτσι συντηρείται το φαινόμενο της παιδικής εργασίας στο δρόμο.

β) Ενεργοποίηση ελεγκτικών – προστατευτικών μηχανισμών: Σε περιπτώσεις που τα παιδιά εμπλέκονται σε διάπραξη και άλλων ποινικών αδικημάτων εκτός της επαιτείας, ή όταν υπάρχουν στοιχεία για τη συστηματική παρουσία και εργασία τους στο δρόμο (στο οποίο μπορούν να συνδράμουν τόσο η δημοτική αστυνομία όσο και μη κυβερνητικές οργανώσεις που διαθέτουν λειτουργούς στο δρόμο), θα πρέπει να ενεργοποιείται η αστυνομία και η εισαγγελία ανηλίκων, με στόχο την προστασία τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο έλεγχος προς τους γονείς ή συνοδούς τους θα πρέπει να είναι αυστηρός, να τους επισημαίνονται οι αστικές και ποινικές τους ευθύνες και να κινούνται οι προβλεπόμενες κατά περίπτωση δικαστικές διαδικασίες (έλεγχος γονέων κατά 1532 ΑΚ, εφαρμογή ποινικής νομοθεσία για εκμετάλλευση ανηλίκου, κλπ.). Στις περιπτώσεις αυτές, θα πρέπει να υπάρχουν χώροι προσωρινής φιλοξενίας και προστατευτικής φύλαξης των παιδιών αυτών, που να λειτουργούν με την ευθύνη του ΕΚΚΑ ή πιστοποιημένων ΜΚΟ, και να μην οδηγούνται τα παιδιά σε αστυνομικά κελιά ή σε νοσοκομεία, όπως γίνεται κατ’ εξοχήν σήμερα, μέχρι να ληφθεί απόφαση για την παράδοση στους γονείς τους ή την τοποθέτησή τους σε ίδρυμα παιδικής προστασίας.

γ) Ενίσχυση διακρατικών συνεργασιών: Για τις περιπτώσεις που τα παιδιά που εργάζονται στο δρόμο προέρχονται από γειτονικές χώρες και έχουν έρθει συνοδευόμενα από τους γονείς ή άλλα συγγενικά τους πρόσωπα με στόχο ακριβώς την εργασία και εκμετάλλευσή τους, θα πρέπει να προβλεφθούν διαδικασίες επιστροφής τους στη χώρα προέλευσης και ενεργοποίησης των εκεί προνοιακών και δικαστικών μηχανισμών προστασίας των παιδιών. Προφανώς όταν πρόκειται για τρίτα πρόσωπα που εκμεταλλεύονται ανηλίκους και για διάπραξη κακουργηματικών πράξεων, θα πρέπει να επιλαμβάνεται η Ελληνική δικαιοσύνη, ως χώρα τέλεσης του αδικήματος, ενώ τα παιδιά, ανάλογα με την αξιολόγηση του βέλτιστου συμφέροντός τους, είτε να φιλοξενούνται σε ιδρύματα της ημεδαπής ή να επιστρέφονται στις χώρες προέλευσης και να αναλαμβάνουν οι εκεί προνοιακές υπηρεσίες την φροντίδα και παρακολούθησή τους. Για την εφαρμογή του παραπάνω πλαισίου χρειάζεται να εκπονηθούν διακρατικές συμβάσεις με τις λοιπές γειτονικές χώρες, όπως έχει ήδη γίνει με την Αλβανία.

Διαβάστε επίσης σχετικά:

Έκθεση Συνηγόρου προς την Επιτροπή Δικαιωμάτων του Παιδιού του ΟΗΕ (διαπιστώσεις και προτάσεις για την παιδικη εργασία βλ. σελ. 22).

Καταληκτικές Παρατηρήσεις της Επιτροπής Δικαιωμάτων του Παιδιού του ΟΗΕ (συστάσεις για την προστασία των παιδιών στον δρόμο, βλέπε σελ. 18-19)

Ενημέρωση της Βουλής για το ζήτημα της παιδικής εργασίας (2011).


0 σχόλια:

Διαφήμιση

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Μείνετε ενημερωμένοι μαζί μας...

Ακολουθήστε το LarissaKid
LarissaKid LarissaKid LarissaKid LarissaKid LarissaKid
Γραφτείτε στο newsletter...
© 2014 LarissaKid. WP Mythemeshop
Powered by Blogger.
back to top